تنها تو می مانی…

Posted on مارس 12, 2009 - Filed Under موسیقی | 11 Comments

علیرضا افتخاری اصل غافل گیری را خوب رعایت می کند…چه آن زمان که در عنفوان جوانی صدایش را سالها پیر و پخته می کند و اثری مثل آتش دل را با آوازهای تکرارنشدنی اش به روح بزرگ استادش تقدیم می کند و چه آن زمان که خود را از بند اجراهای نخ نماشده ی اشعار حافظ و مولانا در دهه 60 می رهاند و اثری چون نیلوفرانه به دوستداران موسیقی معرفی می کند…. در شب های نوروز با تفال به دیوان حافظ و همراهی با بداهه نوازان به خصوص در برهه ای که نوازندگان و سازهایشان از چند فرسخی یار دوازدهم نمی توانند عبور کنند به همان اندازه غیرقابل پیش بینی است که اسباب قلندری را بر صدایش سوار می کند و برای همه ی کسانی که کار حماسی و قلندری را در صدای کس دیگری جستجو می کنند قلندرانه می خواند …

حتی در کارهایی که تاثیر منفی بر فعالیت حرفه ای او می گذارند نیز غیرقابل پیش بینی است…شرکت در مراسم های کم ارزش تلویزیون و لب خوانی در آنها…به نظر شما وقتی افتخاری میکروفون به دست می گیرد و کاری را که انجام آن برای خوانندگان پاپ درجه سه و چهار هم دور از شان است انجام می دهد قابل پیش بینی است؟…در لب خوانی کنسرت رشت چطور؟…یا در خواندن اثر سفارشی وحشتناکی چون سپاهان …و همین غیرقابل پیش بینی بودنش است که به یکباره از پایین ترین نقطه دامنه با خواندن اثری مثل قلندروار باز به بالاترین نقطه دامنه می رسد…یک روز- به قول یکی از دوستان غلط گیر- در سراشیبی سقوط و روز دیگر در کمرکش قله…و این رفتار و عملکرد سینوسی است که جذابش می کند…زمانی از سر ناراحتی و حرص سرت را به دیوار می کوبی و روز دیگر با شایعه ی کنسرتش شال و کلاه کرده ، گوش به زنگ لحظه شماری می کنی….

و حالا هم افتخاری تقریبا پس از یک سال سکوت خبری با اثری وارد عرصه ی کارزار شده است که من را برای یک روز هم که شده خانه نشین کرده است…و در نهایت وادارم کرد که دستی به سر و روی وبلاگ بکشم و در آستانه ی سال نو با نوشتن در موردش آب و جارویی بکنم و با زدودن گرد و خاک طراوتی نو ببخشمش….

تنها تو می مانی با آهنگسازی امیر رحیمی آذر ، علی خشتی نژاد و تنظیم هنرمندانه کاوه سروریان بی شک اثری ماندگار است….هم برای آهنگسازان جوان آن و هم برای خواننده پرتوانی که در کارنامه خود اثر ناب کم ندارد…(هرچند آثار متوسط هم زیاد دارد)

انتخاب اشعار قوی و اصطلاحا مایه دار شاعرانی چون مرحوم قیصرامین پور ، سیمین بهبهانی ،رهی معیری ، هوشنگ ابتهاج و عماد خراسانی در کنار تنظیم و ارکستراسیون استادانه ی آقای کاوه سروریان شرایط را برای خلق اثری ماندگار مهیا کرده است و به جرات می توان گفت که “تنها تو می مانی” بر تارک آثار افتخاری نقش خواهد بست….

tanha-to-mimani

اثر با قطعه ی “خسته ام از این کویر…” با شعری از قیصر امین پور آغاز می شود…قطعه ی کویر روایت گر استیصال انسان است در اوج بی پناهی….درست مثل مانده ای در کویر…و این را چون منی که کویر و بی پناهی اش را لمس کرده ام می فهمم…

خسته ام از این کویر / این کویر کور و پیر/این هبوط بی دلیل/این ثبوت ناگزیر

و وقتی درماندگی به نقطه اوج خود می رسد موسیقی به اوج می رود و خواننده با فریاد از اویی که چه دور و چه دیر به او رسیده است پناه می خواهد ….

ای نظاره ی شگفت /ای نگاه ناگهان/ ای هماره در نظر/ ای هنوز بی نظیر

مثل شب ناگهان/ مثل گریه بی امان/ مثل لحظه های وحی/ اجتناب ناپذیر

ای مسافر غریب/ در دیار خویشتن /با تو آشنا شدن/ با تو در همین مسیر

از کویر سوت و کور/تا مرا صدا زدی/دیدمت ولی چه دور/دیدمت ولی چه دیر

پلان های فیلم “خیلی دور خیلی نزدیک” از برابرم می گذرند…

با اینکه انتخاب بهترین قطعه اثر کار بسیار سختی است اما به نظر من قطعه ی “طوفان” با شعر زیبای خانم سیمین بهبهانی را می توان شاه بیت اثر نامید….موسیقی و تنظیم بسیار دلنشین و زیبا در کنار اجرای استادانه و بی نظیر افتخاری شاهکاری همچون طوفان خلق کرده است….

امشب اگر یاری کنی ای دیده طوفان می کنم/آتش به دل می افکنم دریا به دامان می کنم

می جویمت با آنکه پیدا نیستی /می خواهمت هر چند پنهان می کنم

و شاهکار اجرای خواننده در این بیت است که در اوج می خواند:

زندان صبرآموز را در می گشایم ناگهان / پرهیز طاقت سوز را یک سر به زندان می کنم

و دقت کنید که کلمه ی ناگهان چقدر ناگهانی اجرا می شود…و اینجاست که خواننده تفاوت خود را با سایرین نشان می دهد…هنر جان بخشیدن و زنده کردن کلمات شعر…

“زبان نگاه” شعر بسیار زیبایی دارد..داستان عشق بازی دلداده ها با زبان ایما و اشاره…تنظیم این قطعه با بقیه قطعات متفاوت است و بیشتر رنگ و بویی مدرن به خود گرفته است…شعر کاملا بر موسیقی سوار است و اجرای خواننده همراه با تکنوازی سازها کار را به اثری زیبا تبدیل کرده است…

نشود فاش کسی انچه میان من و توست/تا اشارات نظر نامه رسان من و توست

گوش کن با لب خاموش سخن می گویم/پاسخم گو به نگاهی که زبان من و توست

سایه زاتشکده ی ماست فروغ مه و مهر/وه از این آتش روشن که به جان من و توست

افتخاری با این رویه ای که در همکاری با جوانان با دانش و خوش ذوق عرصه ی موسیقی در پیش گرفته است- اگر دقت و وسواس را هم چاشنی انتخاب هایش کند- به بازی برد-بردی وارد شده است که هم می تواند به دغدغه های خود در پرهیز از کارهای تکراری جامه ی عمل بپوشاند و هم با مطرح کردن هنرمندان جوان در بطن جامعه نقش موثری در آینده موسیقی ایفا کند…آینده ای که بدون تعارف به دمیدن روح تازه ای در کالبد موسیقایی اش نیاز دارد…جوانان هنرمندی همچون فردین کریم خاوری با خروش بحر ، عماد توحیدی با قلندروار و اینک امیر رحیمی آذر، علی خشتی نژاد و و کاوه سروریان با تنها تو می مانی…

music

 

داستان ساخت “تنها تو می مانی” – وبلاگ کاوه سروریان

Comments

11 Responses to “تنها تو می مانی…”

  1. حسین on مارس 13th, 2009 10:51 ق.ظ

    سلام. خیلی خوب و با فکر نوشتید. منم این آلبوم رو گوش کردم، اگر بخواهم نام فقط یک تصنیف را بگویم تصنیف تشنه درد را انتخاب می کنم.
    ز شادی ها گریزم در پناه نا مرادی ها … به جای راحت از گردون بلا خواهم

  2. سهیلا on مارس 13th, 2009 12:34 ب.ظ

    سلام
    خوشحالم که بعد از مدتها باز در مورد جناب افتخاری نوشتید.
    برداشت زیبایی از ایشان وآلبوم تنها تو می مانی بود.
    متشکرم

  3. کاوه on مارس 15th, 2009 4:19 ق.ظ

    سلام دوست عزیز

    بسیار لطف کردی و از نگرش مثبت و دلگرم کننده ات سپاسگزارم
    موفق باشی
    …………………………………..
    یک خسته نباشید به سبک کاغذهای مچاله بود دوست عزیز هنرمند

  4. مهدي on مارس 18th, 2009 6:46 ق.ظ

    سلام
    همان طور است كه فرموديد يك اثر كاملا زيبا در اين چند سال ؟

    همه تصنيف ها ماندگار خواهند شد.

    من با كوير ارتباط خوبي داشتم از لحظه اي كه آن را شنيدم به مدت چند روز هي زمزمه مي كردم ؟

  5. حميد(نشان عشق) on مارس 19th, 2009 3:35 ق.ظ

    سلام فرهاد جان
    ديروز هم اينجا نظر دادم كه متاسفانه error داد و بي نتيجه ماند.
    تهنا تو مي ماني واقعا كاري است كه همه عناصر سازنده آن به خوبي در كنار هم قرار گرفته و بر خلاف عاشقا سلام… كه حرفي براي گفتن ندارد بسيار جاي تامل و تعمق دارد.
    حيف كه توزيع مناسبي نداشت و بر خلاف عاشقا سلام تبليغات زيادي هم صورت نگرفت…..
    يا حق.

  6. پوريا on مارس 23rd, 2009 1:58 ب.ظ

    سلام بر شما دوست عزيز ميخواستم از زحمات استاد عزيزم آقاي علي خشتي نژاد تشكر كنم.خوشحالم كه افتخار شاگردي ايشان را دارم.

  7. حسین سجودی on مارس 31st, 2009 12:41 ق.ظ

    سلام منم این کاست رو گوش دادم.البته قبلا کم و بیش در حین ظبط هم شنیده بودم . علی خشتی نژاد یک نابغه در نوازندگی تار هست . تا نبینی باورت نمیشه…….

  8. سروش on آوریل 8th, 2009 10:53 ق.ظ

    سلام
    بسیار جالب بود.
    هم آلبوم و هم نقد زیبای شما

  9. hamed on آگوست 14th, 2009 11:39 ق.ظ

    very good site

  10. خرم on اکتبر 5th, 2009 3:17 ق.ظ

    باسلام :به نظر بنده نیز تصنیف طوفان بسیار قدرتمند وباشکوه اجرا شده وشاید خواننده دیگری نتواند انرااجرا کند.-

  11. خرم on اکتبر 5th, 2009 3:19 ق.ظ

    جناب افتخاری ثابت کردند که میشود به جوانان اعتماد کرد

Leave a Reply




submit *